Vrijwilligerswerk

Wat deed ik?


Voor corona

In het begin van het academiejaar moesten we voor een vak verplicht vrijwilligerswerk gaan doen. Ik zag er eerst op tegen om dit te doen, maar later gezien was dit wel een leuke ervaring die je kan meenemen naar het werkveld. 

Ik deed vrijwilligerswerk bij 'Auxilia'. Auxilia vzw is een organisatie van vrijwilligers. Ze helpen kinderen, jongeren en volwassenen die extra hulp nodig hebben bij het leren en te maken hebben met kansarmoede. 


Wat deed ik daar precies?

Ik moest bij 2 kindjes thuis bijles gaan geven. Dit hield in dat ik ze hielp met dingen die de kindjes wat minder onder de knie hadden. Ook hielp ik met hun huiswerk. De juf en ik communiceerden met elkaar via een schriftje. 

In het begin vond ik dit raar om te doen, maar na een tijdje ging het wel beter. Omdat dit kansarmoede gezinnen waren stond ik er veel bij stil wat ik heb in het leven. En dat er veel mensen zijn die niet zoveel hebben als ik. 

Na een paar weken werd het fijn om te gaan. Ik werd altijd vriendelijk ontvangen door zowel de mama als de kindjes. Er werd zelfs speciaal thee of een andere warme drank klaargemaakt als ik me wat minder goed voelde. Ik creëerde een band met het gezin. En voelde me daar altijd welkom. Ik vond het een heel goed idee om de studenten vrijwilligerswerk te laten doen. Want deze ervaring kun je meenemen naar later. 


Vreemd gevoel

De eerste keer dat ik op bezoek gingen bij het gezin in kwestie stond er namelijk geen eettafel. Ik moest toen lesgeven op de grond. Dit vond ik erg om te zien, want dit staat bijna bij elk gezin thuis. Bij hun was het de gewoonte om je schoenen uit te doen als je binnenkwam. De mama zei dat ik dit niet hoefde te doen. Ook al zou ik dit wel gedaan hebben als ze het vroeg. Er waren ook cultuurverschillen tussen het gezin en mij. Zo kwam ik op een dag eens een beetje te vroeg aan. Eén van de kindjes liet me binnen en ik ging aan de tafel zitten. De mama gaf hun het bord met eten, maar geen bestek. Ik dacht dat dit nog moest achter komen, maar dat was niet het geval. De kinderen aten met hun handen. Dit was eerst raar om te zien, maar achteraf gezien is dit hoe hun cultuur is. 


Of ik spijt heb van mijn keuze om vrijwilligerswerk te doen bij 'Auxilia'? 

Nee, absoluut niet! 

Ik heb het daar erg naar mijn zin gehad. En twijfel daarom echt om verder te gaan met mijn vrijwilligerswerk.  

Doen jullie iets van vrijwilligerswerk? Zo, ja. Wat doen jullie? (sorry voor mijn nieuwsgierigheid)  Laat het mij weten door een reactie achter te laten! :) 


Shirley D.F.




Reacties

Populaire posts